sówkia1

WITAMY PO WAKACJACH 🙂

 

Zajęcia biblioteczne w roku szkolnym 2024/2025 odbywać się będą w każdy pierwszy piątek miesiąca. Zaczynamy już 4 października 2024r.

__________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________

PAŹDZIERNIK

Tematy kompleksowe:
1. Idzie jesień … przez ogród i sad
2. Idzie jesień … do zwierząt
3. Skąd mamy te produkty?
4. Idzie jesień … z deszczem
5. Czyste powietrze wokół nas

Tydzień 1: Idzie jesień… przez ogród i sad

Dziecko:

  • wypowiada się zdaniami na określony temat,
  • wymienia najważniejsze informacje związane z życiem i zwyczajami jeża, osy i szerszenia,
  • poznaje literę o, O w toku zabaw (5. latek),
  • wyodrębnia sylaby i głoskę w nagłosie (5. latek),
  • rozpoznaje i nazywa literę o: drukowaną i pisaną, małą i wielką (6. latek),
  • dzieli słowa na sylaby i głoski (6. latek).
  • rozpoznaje cyfry 1 i 2,
  • liczy w dostępnym dla siebie zakresie,
  • rozpoznaje i nazywa owoce egzotyczne,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • rozpoznaje owoc, wykorzystując zmysły: wzroku, węchu, smaku i dotyku,
  • odpowiada na pytania badawcze,
  • wymienia wartości odżywcze przetworów, próbuje wybrane przetwory,
  • łączy elementy realistyczne i fikcyjne,
  • doskonali umiejętność argumentowania.

Tydzień 2: Idzie jesień… do zwierząt

Dziecko:

  • wypowiada się zdaniami na określony temat,
  • wyjaśnia, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy,
  • poznaje literę a, A w toku zabaw (5. latek),
  • wyodrębnia sylaby i głoskę w nagłosie (5. latek),
  • rozpoznaje i nazywa literę a: drukowaną i pisaną, małą i wielką (6. latek),
  • dzieli słowa na sylaby i głoski (6. latek).
  • rozpoznaje cyfrę 3,
  • liczy w dostępnym dla siebie zakresie,
  • śpiewa piosenkę „Jesienna zagadka”,
  • zdobywa informacje na temat życia jeża,
  • układa historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń.
  • bada w zabawie właściwości różnych gatunków orzechów: kształt, kolor, wielkość, ciężar, strukturę powierzchni,
  • dostrzega zależności przyczynowo-skutkowe między działaniem a uzyskanym efektem; formułuje wypowiedzi, przedstawiając własne spostrzeżenia; wyciąga wnioski.
  • interesuje się książkami, ogląda je zgodnie z ustalonymi zasadami,
  • nazywa kierunki: prawa, lewa, góra, dół.

Tydzień 3: Skąd mamy te produkty?

Dziecko:

  • wypowiada się zdaniami na określony temat,
  • wie, na czym polega praca hutnika, rolnika, mleczarza i z czego otrzymujemy szkło, mleko i cukier,
  • poznaje literę m, M w toku zabaw (5. latek),
  • wyodrębnia sylaby i głoskę w nagłosie(5. latek) ,
  • rozpoznaje i nazywa literę m: drukowaną i pisaną, małą i wielką (6. latek),
  • dzieli słowa na sylaby i głoski (6. latek).
  • wymienia cechy prostokąta,
  • wymienia nazwy liczebników porządkowych,
  • zna melodię i tekst nowej piosenki „Jak to z chlebem było”,
  • rozpoznaje i nazywa różne rodzaje ziaren oraz pieczywa, wypowiada się na temat poszczególnych etapów produkcji chleba,
  • wypowiada się na temat historyjki obrazkowej (poprawnie pod względem gramatycznym).
  • wymienia produkty, które otrzymuje się z mąki i z wełny,
  • bada właściwości mąki i wełny za pomocą zmysłów i je wymienia.
  • wie, z czego i jak otrzymujemy papier.

Tydzień 4: Idzie jesień… z deszczem

Dziecko:

  • wypowiada się zdaniami na określony temat,
  • prawidłowo wymawia poszczególne głoski i grupy spółgłoskowe,
  • poznaje literę e, E w toku zabaw (5. latek),
  • wyodrębnia sylaby i głoskę w nagłosie (5. latek),
  • rozpoznaje i nazywa literę e: drukowaną i pisaną, małą i wielką (6. latek),
  • dzieli słowa na sylaby i głoski (6. latek).
  • rozpoznaje cyfrę 4,
  • liczy w dostępnym dla siebie zakresie,
  • potrafi zaśpiewać piosenkę, stosując zmiany dynamiczne,
  • z łatwością manipuluje rekwizytem podczas zabawy z piosenką,
  • poprawnie odmienia rzeczowniki, układa rymy,
  • opisuje deszcz za pomocą określeń przymiotnikowych, poprawnie podaje antonimy,
  • wymienia pożyteczne i szkodliwe działania wiatru,
  • doskonali umiejętność układania sekwencji zgodnie z podanym warunkiem,
  • doskonali umiejętność orientacji na płaszczyźnie.

Tydzień 4: Czyste powietrze wokół nas (realizacja programu profilaktycznego)

  • Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
  • Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
  • Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
  • Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
  • Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.

Codziennie odbywa się gimnastyka poranna, dwa razy w tygodniu ćwiczenia gimnastyczne, dwa razy w tygodniu jest rytmika i cztery razy w tygodniu język angielski.

Jesienna zagadka
Ref.:
Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,
jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.
Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.

I. Wiewiórka w dziupli przysiadła i liczy swe zapasy,
bo zimą będzie je jadła, gdy śnieg pokryje lasy.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!

II. Bociany mówią, że gniazdo nieczynne jest do wiosny,
bo lecą stąd do Afryki, a każdy bocian radosny!
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!

III. A jeżyk, gruby jak piłka, podreptał, gdzie lasek rośnie,
zakopał się pośród liści i chrapie tak, śniąc o wiośnie.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!

Jesienne spory
Spór toczyły parasole, który z nich piękniejszy jest,
Ale deszczyk je pogodził, sprawił by świat w deszczu brodził
i na spacer zabrał je.

La la la
la la la
deszcz jesienny ten niezwykły talent ma
la la la
la la la
pogodzi wszystko to co się na deszczu zna.

Pokłóciły się kalosze, który z nich ważniejszy jest,
ale deszczyk je namówił, kałużowy dywan uwił
i na spacer zabrał je
________________________________________________________________________________

Wakacyjne wspomnienia – piosenka
Choć wakacje się skończyły,
chociaż minął wolny czas,
mamy tyle wspomnień, tyle pięknych zdjęć
z wczasów i wyjazdów, ze słonecznych miejsc.

Ref.:
Gdzie góry wysokie, jezior srebrnych blask,
gdzie morze błękitne, piasek złotych plaż.
Jest tyle pięknych miejsc, warto zwiedzić je
i wrócić kiedyś tam, za rok czy za lat pięć.

Warto zwiedzić całą Polskę,
od Bałtyku aż do Tatr.
Poznać inne kraje, lecz pamiętać też
tam, gdzie babcia, dziadek jest przecudna wieś.

Krąg dziecięcych rąk – piosenka
Jak dobrze mieć przyjaciół w krąg,
tak dużo innych, dziecięcych rąk
przyjaciół, co uśmiechnięci są,
tak dużo, tak dużo rąk…

Ref.:
Bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć
i codziennie wesoło bawić się,
szukać przygód tu i tam, w bajki wierzyć też,
bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć.

Samemu być to bardzo źle,
smutno i z łezką, więc nie, nie, nie!
Muzyka, śmiech i serca w krąg,
tak dużo, tak dużo rąk…

Czy jesteś tu, czy jesteś tam,
mając przyjaciół, nie jesteś sam.
Oni tu obok, tak blisko są,
tak dużo, tak dużo rąk…

Hymn przedszkolaka– piosenka
Wszyscy swoje święto mają, święto mają
tańczą, skaczą i śpiewają i śpiewają,
przedszkolaki przykład dają, przykład dają
i też swoje święto mają, święto mają

Ref:
Dzień przedszkolaka jest właśnie dzisiaj
To święto Ani, Basi i Krzysia.
W dzień przedszkolaka każdy to wie,
Bawi się z nami, kto tylko chce

Ogród z panią przystroimy, przystroimy
sto balonów wypuścimy, wypuścimy
będzie to wiadomość taka, właśnie taka
że dziś jest dzień przedszkolaka, przedszkolaka

Sygnały – wiersz
Przez ulicę idą dzieci,
gdy zielone się zaświeci.
Kiedy żółte się zapali,
uważają duzi mali.
Gdy czerwone światło błyśnie,
stają wszyscy oczywiście!
Stój!, Zaczekaj!
Przechodź grzecznie!
Z sygnałami żyć bezpiecznie.

 

 

Skip to content