KRASNALE

Krasnale | Jedyneczka Przedszkole nr 1 w Wyszkowie

______________________________________________________________________

Zajęcia dodatkowe w grupie KRASNALI:

Rytmika:  środa: 12:20 – 12:50/piątek: 9:20 – 9:50

________________________________________________________________________

 

 

________________________________________________________________________

MARZEC

Tematy kompleksowe
Z czego to jest zrobione?
Po czym można poznać, że nadchodzi wiosna?
Jaka pogoda jest w marcu?

W tym miesiącu KRASNALE dowiedzą się:
– jak wygląda sklep, np. spożywczy i jakie towary można w nim kupić,
– z czego są zrobione wybrane produkty, np. dzbanek, chleb, ser biały, sweter i jakie są ich etapy produkcji,
– jakie produkty wytwarza się z gliny, mąki, mleka, wełny,
– jakie są pierwsze oznaki nadchodzącej wiosny,
– co to jest pole i jakie zwierzęta znajdują tam pożywienie,
– jak wygląda pole w okresie przedwiośnia,
– jakie prace wykonuje się w ogrodzie wczesną wiosną,
– jakich narzędzi używa się najczęściej do prac w ogrodzie,
– jakie ptaki wracają do nas wczesną wiosną,
– jakie wiosenne zwyczaje mają ptaki,
– jak brzmią głosy najbardziej znanych ptaków,
– jakie są pierwsze wiosenne kwiaty,
– dlaczego wiosną zegnamy się z bałwankami,

– jakie właściwości ma woda,
– dlaczego nie wolno pić wody pochodzącej nieznanych źródeł,
– skąd się bierze deszcz,
– jaka pogoda jest charakterystyczna dla marca,
– jak należy się ubierać, wybierając się na wczesnowiosenny spacer lub wycieczkę,
– jakie są przysłowia o marcowej pogodzie,
– jakie są cztery żywioły pogody i jakie zagrożenia mogą powodować,
– jak założyć hodowlę roślin na parapecie,
– co potrzebne jest roślinom, aby mogły rosnąć,
– kim jest meteorolog i czym zajmuje się stacja meteorologiczna,
– co to są znaki synoptyczne i jak prowadzić kalendarz pogody.

Leci marzec
Leci marzec wiosny szuka,
Znaleźć wiosnę wielka sztuka.

Ref:
….Woda z dachu kap ,kap ,kap
….Złap wiosenkę marcu złap.
….Woda z dachu kap ,kap ,kap
….Złap wiosenkę marcu złap.

Bo choć słońce już przypieka,
Wiosna, wiosna z przyjściem zwleka.

Woda z dachu kap, kap, kap
Złap wiosenkę marcu złap.

 

 

 

LUTY
Tematy kompleksowe:
Kim, będę, gdy dorosnę?
Jaka jest moja ulubiona baśń?

W tym miesiącu KRASNALE dowiedzą się:
– jakie zawody wykonują ich rodzice,
– jakie czynności wykonują przedstawiciele wybranych zawodów, jakich narzędzi używają w swojej pracy,
– jakie zawody były znane w przeszłości,
– jakie zawody są najczęściej wykonywane w otoczeniu przedszkola,
– jaki sprzęt gospodarstwa domowego wykonujemy najczęściej,
– jakie zasady obowiązują podczas używania sprzętów elektrycznych,
– który sprzęt elektryczny:tradycyjny czy bezprzewodowy jest wygodniejszy w użyciu,
– do czego można wykorzystać wyobraźnię,
– co znaczą słowa: wynalazca, wynalazek, w jaki sposób wynalazki wpłynęły na nasze życie,
– gdzie można książki kupić, a gdzie wypożyczyć,
– jakie są ulubione książki i baśnie N. oraz dzieci z grupy,
– do czego służy zakładka do książki,
– jak porządkować książki na półce,
– co to jest biblioteka i co robi się w bibliotece,
– jakie zadania wykonuje bibliotekarz,
– jak należy zachować się w bibliotece,

– jakie są etapy powstawania książki,
– jak zbudowana jest książka i jakie są rodzaje książek.

STYCZEŃ
Skąd wiem, że mija czas?
Kto dokarmia zima zwierzęta?
Za co kocham moje babcie i moich dziadków?
Za jaka postać przebiorę się na bal?

W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:
– jakie są zwyczaje związane z powitaniem nowego roku,
– jak wygląda kalendarz,
– jakie są rodzaje zegarów, jaki mają wygląd i sposób działania,
– jak wygląda prosty zegar słoneczny,
– co to jest tzw. zegar przyrody,
– na temat cyklicznego występowania dnia i nocy oraz pór roku,
– jakie nazwy noszą poszczególne pory roku i co jest ich symbolami,
– jakie trudności maja zima zwierzęta, kto je dokarmia, dlaczego i kiedy należy dokarmiać zwierzęta,
– co lubią jeść zwierzęta,
– kim jest leśniczy i na czym polega jego praca,
– jak wyglądają tropy zwierząt,
– jak zbudować karmnik i jaki rodzaj pożywienia powinien się w nim znaleźć
– co jest cechą charakterystyczną osób starszych,
– w jaki sposób można okazać szacunek i miłość dziadkom,
– jakie zachowania są właściwe, a jakie nieodpowiednie w stosunku do osób starszych,
– co można robić i w co się bawić z babcią, a w co z dziadkiem,
– jakie skarby dzieciństwa może mieć dziadek i babcia,
– jakie są popularne zabawy i stroje karnawałowe
– co to jest tłusty czwartek,
– jak obchodzony jest karnawał w różnych krajach.

Nieposłuszny dziadek
Prosiła babcia dziadka
by kran jej zreperował
lecz dziadek nic nie zrobił
i cały dzień próżnował.

ref:
…..Bo dziadek mój jest taki,
…..że robi to co chce.
…..I nawet mojej babci
…..nie słucha się.

Prosiła babcia dziadka
by podlał w domu kwiatki,
lecz dziadek zamiast tego
zajadał czekoladki.

Prosiła babcia dziadka,
by raz posprzątał w domu,
lecz zaraz do kolegi
się wymknął po kryjomu.

Nie pytajcie kogo wolę
Idą dzieci do przedszkola
bardzo wcześnie wstały.
A ja wracam z kraju marzeń
poduszkowcem białym.
Potem babcia da śniadanie,
ubrać się pomoże.
Ręce w swoich mi ogrzeje,
kiedy mróz na dworze.

ref:
…..Nie pytajcie, nie pytajcie kogo wolę.
…..Bo to sprawa, bo to sprawa całkiem jasna.
…..Lepsza babcia, lepsza babcia niż przedszkole.
…..Bo jest tylko, bo jest tylko moja własna.

Choć w przedszkolu dobra zupka
i jarzynka smaczna.
Nikt gotować nie potrafi
tak jak moja babcia.
Choć w przedszkolu dużo dzieci
i zabawek wiele.
Ja swą babcię mam na co dzień
nie tylko w niedzielę.

 

GRUDZIEŃ
1. Który żywioł jest najważniejszy?
2. Co cieszy Mikołaja?
3. O czym w święta każdy z nas pamięta?

W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:
– ogień jako żywioł i jego rola w życiu człowieka,
– woda jako żywioł i jego rola w życiu człowieka,
– ziemia jako żywioł i jego rola w życiu człowieka,
– powietrze jako żywioł i jego rola w życiu człowieka,
– kim był św. Mikołaj,
– jak ubrany jest św. Mikołaj,
– co Mikołajowi sprawia największa przyjemność,
– jak wygląda zaprzęg Mikołaja,
– dlaczego Rudolf spełnia w zaprzęgu wyjątkową rolę,
– ile pudełek można przewieźć jednocześnie na sankach,
– jakie prezenty przynosi św. Mikołaj,
– jak możemy pomagać innym i dlaczego jest to takie ważne,
– czy lepiej jest dostawać prezenty, czy je rozdawać,
– jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia,
– jakie tradycje związane są ze świętami Bożego Narodzenia,
– jakich zasad należy przestrzegać podczas ubierania choinki,
– dlaczego warto sprawiać innym niespodzianki,
– w jaki sposób ludzie przesyłają sobie życzenia,
– jakie są charakterystyczne potrawy dla świąt Bożego Narodzenia,

A dowiedzą się tego wszystkiego:
– słuchając opowiadań, wierszy i wypowiadając się na ich temat,
– ucząc się piosenek, wierszy,
– oglądając ilustracje,
– wykonując prace plastyczne,
– wypowiadając się na temat swoich doświadczeń,
– uczestnicząc w zabawach.

Dzieci będą również:
– klasyfikowały przedmioty ze względu na kształt,
– poszerzały umiejętność liczenia,
– tworzyć kod zapisany za pomocą symboli,
– rozwijać spostrzegawczości i orientację przestrzenną,
– układały przedmioty od najmniejszego do największego i na odwrót,

posługiwały się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
posługiwały się określeniami: długi, krótki, mały, duży, nisko, wysoko
– orientować się, która ręka jest lewa, a która prawa.

Weseli anieli
Weseli anieli w niebie śpiewali
Z wielkiej radości panu zagrali
Śpiewali, grali ludziom, zwierzętom
I Jezusowi z Panienką Świętą.

Weseli anieli tak się cieszyli
Aż nagle w niebie dziurkę zrobili
I wylecieli z nieba przez dziurkę
Na bieluteńką mięciutką chmurkę.

Weseli anieli skrzydełka mieli
Latać umieli wracać by chcieli
Na białych skrzydłach w niebo wrócili
Dziureczkę w niebie równo zaszyli.

LISTOPAD
1. Jakie są moje obowiązki?
2. Co powinienem wiedzieć o Polsce?
3. Jaki jest mój kraj?
4. Gdzie można zobaczyć Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?

W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:
– co to znaczy rodzina,
– co to są obowiązki i i dlaczego należy się z nich wywiązywać,
– co to jest drzewo genealogiczne,
– jakie prawa i obowiązki mają dzieci,
– czym się różnią lub w czym są podobne obowiązki mieszkańców wsi i mieszkańców miasta,
– jakiej są narodowości i jak nazywa się kraj, w którym mieszkają,
– gdzie na mapie znajduje się stolica Polski i miasto w którym mieszkają,
– jak powstała Polska,
– jakie symbole narodowe ma Rzeczpospolita Polska,
– w jakim celu wywiesza się flagę,
– jak wygląda godło Polski,
– dlaczego i w jaki sposób Polacy czczą Narodowe Święto Niepodległości,
– co to jest legenda,
– czy wszystkie smoki wyglądają tak samo,
– jak wygląda mapa Polski i jakie nazwy mają wybrane miasta,
– jakie stroje i melodie są charakterystyczne dla Kujaw i okolic Krakowa,
– jak nazywa się planeta na której mieszkamy,
– jak wygląda rakieta i czym się zajmuje kosmonauta,
– jak wygląda księżyc,
– jak wygląda Słońce i gwiazdozbiór Wielka Niedźwiedzica

A dowiedzą się tego wszystkiego:
– słuchając opowiadań, wierszy, legend i wypowiadając się na ich temat,
– ucząc się piosenek, wierszy,
– oglądając ilustracje,
– wykonując prace plastyczne,
– wypowiadając się na temat swoich doświadczeń,
– uczestnicząc w zabawach.

Dzieci będą również:
– klasyfikowały przedmioty ze względu na kształt,
– poszerzały umiejętność liczenia,
– tworzyć kod zapisany za pomocą symboli,
– rozwijać spostrzegawczości i orientację przestrzenną,
– próbowały zapamiętać swój adres,
– orientować się, która ręka jest lewa, a która prawa, co jest przed nimi, a co za nimi, co w górze, co na dole.

POLSKA TO NASZ KRAJ
Choć jesteśmy jeszcze mali,
zawsze o tym pamiętamy,
że nasz kraj to piękna Polska.
Bardzo, bardzo ją kochamy.

Refren:
Polska to nasz kraj,
to ojczyzna nasza.
Góry i morze, lasy i pola,
i piękne polskie miasta.

A na fladze biel i czerwień,
w godle dumny orzeł biały.
Nasz hymn narodowy znamy
i z powagą go śpiewamy.

Flaga
Powiewa flaga gdy wiatr się zerwie
A na tej fladze biel jest i czerwień
Czerwień- to miłość,
Biel- serce czyste.
Takie są nasze barwy ojczyste.

 

PAŹDZIERNIK

Tematy kompleksowe:
1. Jak jesienią dbać o zdrowie?
2. Kto pracuje w przedszkolu?
3. Co mogę robić jesienią?
4. Jakie plany na jesień mają zwierzęta?

Dzieci:
– wysłuchają opowiadań A. Widzowskiej: „Warzywa i owoce”, „Ja też zostanę nauczycielką”, „Psotny wiatr”, „Przyjęcie niedźwiadka”,
– wysłuchają wiersza I. Fabiszewskiej „Przygoda Basi”
– ułożą i opowiedzą historyjkę obrazkową „Sałatka owocowa”
– nauczą się na pamięć rymowanek i piosenek,
– wykonają różnorodne prace plastyczne,
– będą doskonaliły umiejętność liczenia w dostępnym dla siebie zakresie,
– wskażą różnice między obrazkami,
– będą posługiwały się określeniami: za, przed, obok, na, wysoko, nisko,
– będą segregowały, dodawały, odejmowały,
– przygotują sałatką owocową,
– odpowiedzą co to jest spiżarnia, jakie ludzie przygotowują przetwory i po co,
– dowiedzą się dlaczego do mycia rąk należy używać mydła, wezmą udział w eksperymentach,
– zapoznają się z pracą lekarza i akcesoriami, które wykorzystuje w pracy,
– postarają się odpowiedzieć na pytanie „Co to znaczy zdrowie?”,
– opowiedzą treść obrazka- co na nim jest, co się dzieje,
– poznają pracę nauczyciela i innych osób pracujących w przedszkolu,
– będą rozwiązywały zagadki słowne, obrazkowe i słuchowe,
– będą opisywały pogodę za oknem,
– będą sprawdzały, z której strony wieje wiatr,
– będą przeprowadzały doświadczenia z wiatrem,
– będą uczestniczyły w scence teatralnej na podstawie wiersza I. Fabiszewskiej „Wiatr i liście”,
– poznają jesienne zwyczaje wybranych zwierząt, m.in. wiewiórki, niedźwiedzia, zająca, jeża, ptaków,
– poznają ptaki odlatujące i przylatujące na zimę do Polski.

 
Wiatr psotnik
Wiatr zapukał w okno do dzieci:
„Halo, hej! Maluchy, jak leci?
Nie chce mi się biegać po polach,
przyjdę do waszego przedszkola”. Nie! Nie! Nie!

Refren piosenki:
Wietrzyku psotniku, masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie,
kałuże osuszyć i liście posprzątać,
bez ciebie cóż zrobi jesień! 

Wiatr zapukał w okno leciutko:
„Bez was, dzieci, trochę mi smutno.
Nie chce mi się gwizdać i biegać,
wolę z wami trochę pośpiewać…” 

A ja chce rozkręcić zabawki
albo rozkołysać huśtawki.
Wolę dmuchać w trąbki, piszczałki,
zbudzić wasze misie i lalki…” Nie! Nie! Nie!

W przedszkolu…………………………… sł. i muz. Klaudia Ligorowska
Idą dzieci do przedszkola,
tupią głośno tup, tup, tup.
Pani nas od progu woła,
by zatańczył każdy zuch.

Refren:
Tutaj zawsze jest wesoło
Klaszczmy w ręce, raz i dwa
ręka w górę, hejże ha!

W sali jest zabawek wiele,
klocki, lalki, autka też.
Tu są nasi przyjaciele,
dołącz do nas, baw się, ciesz!

Znamy tańce i piosenki,
odkrywamy razem świat.
Znamy cyfry i literki,
tego Pani uczy nas.

Ręce, ręce, nogi, nogi ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, muz. i sł. Klaudia Ligorowska
Ręce, ręce, nogi, nogi – raz, dwa, trzy.
Palce w sufit, do podłogi – raz, dwa, trzy.
I pomachaj skrzydełkami – raz, dwa, trzy.
Przybij piątkę z kolegami – raz, dwa, trzy

Zima tuż tuż
…….Refren:
…….“Zima tuż tuż!” – cicho szumi las.
…….Przygotować się do zimy
…….już najwyższy czas!
.
Jeż szuka mieszkania
w stercie suchych liści,
a wiewiórka zbiera orzechy i szyszki.
.
Niedźwiedź już zasypia
w swojej ciepłej norze,
ptaki odlatują hen, za ciepłe morze.

 

 

SENSORYCZNIE SIĘ ROZWIJAM BO SKACZĘ, BIEGAM, BADAM I DOTYKAM

Program Kraina Zmysłów „Sensorycznie się rozwijam bo skaczę, biegam, badam i dotykam pozwala na stymulowanie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez dostarczanie dzieciom różnorodnych bodźców wspomagających integrację sensoryczną z wykorzystaniem konstruktywnej zabawy. Realizowany będzie w grupie KRASNALI od  września 2022r. do czerwca 2023r.

Głównym celem wdrożenia Krainy Zmysłów „Sensorycznie się rozwijam bo skaczę, biegam, badam i dotykam” jest wsparcie rozwoju dzieci angażując ich zmysły poprzez stwarzanie wielu sytuacji w formie konstruktywnej zabawy; niezbędnych do stymulacji bazowych systemów sensorycznych, do których zaliczyć można zmysł: dotyku, przedsionka i propriocepcji ale również pozostałych zmysłów t.j wzrok, słuch, smak i węch. Dostarczając dzieciom zróżnicowanych bodźców sensorycznych wspierać będziemy ich rozwój pod kątem prawidłowej integracji sensorycznej.

 

 

WRZESIEŃ
Tematy kompleksowe:
1. Co słychać w przedszkolu?
2. Jak być bezpiecznym?
3. Jakie są moje supermoce?
4. Co się zmienia jesienią?
.

Dzieci:
– wysłuchają opowiadania A. Widzowskiej ,,Na tropie Supersmyków”, „”Sprzątanie zabawek”, „Talent”, „Jesienna zagadka”,
– nauczą się piosenki pt. ,,Nasze przedszkole; ,,Numer 112”, „Moje ciało”,
– nauczą się wierszyka I. Fabiszewskiej „Dbam o zdrowie”
– ustalą kodeks przedszkolaka
– wykonają prace plastyczną: „Nasze imiona ukryte w płatkach kwiatu”, „Sygnalizator świetlny”, „Zegar emocji”, „Jesienny kosz”,
– będą wypowiadały się na temat ilustracji,
– ułożą historyjkę obrazkową i będą potrafiły ją opowiedzieć,
– ułożą obrazki pocięte na kilka części,
– będą uczestniczyły w różnych zabawach ruchowych,
– będą układały klocki w określonym rytmie i wyklaszczą ten rytm, będą liczyły w dostępnym dla siebie zakresie, będą określały cechy przedmiotów, będą klasyfikowały liście ze względu na rodzaj, utrwalą pojęcia : duży, mały,
– będą wykonywały ćwiczenia rozwijające sprawność narządów artykulacyjnych,
– dowiedzą się jak wyglądają pojazdy uprzywilejowane,
– dowiedzą się jak w bezpieczny sposób przechodzić przez pasy,
– poznają numer alarmowy i będą ćwiczyły wybieranie numeru w telefonie,
– będą rozmawiały o tym, jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują w domu, w drodze do przedszkola i w sali przedszkolnej,
– będą kolorowały obrazek wg określonego kodu,
– będą rozwiązywały zagadki,
– dowiedzą się co to jest talent i będą opowiadały o swoich talentach, o swoich mocnych stronach
– dowiedzą się dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia, jak można odprężyć się i zrelaksować,
– dowiedzą się jakimi zmysłami poznajemy świat i jakie są ich nazwy,
– dowiedzą się jak nazywają się podstawowe emocje, jak można je wyrażać i jak je poznać,
– dowiedzą się dlaczego należy mówić o swoich uczuciach i jak radzić sobie ze złością,
– będą bawiły się listkami, będą słuchały odgłosów jesieni,
– poznają grzyby jadalne i trujące,
– będą degustować smak wybranych owoców i warzyw,
– będą wielozmysłowo poznawać wybrane dary jesieni.

;;

Nasze przedszkole
Co dzień rano z moją mamą
idę do przedszkola,
a tam na mnie już czekają
Antek, Staś i Pola.
.
Refren:
Nasze przedszkole, wesołe przedszkole,
jest moim drugim domem.
Tu się świetnie czuję, tu świetnie bawię się.
To przedszkole jest wyjątkowe.
.
A w przedszkolu maja pani
zawsze uśmiechnięta.
I koledzy, koleżanki,
zabawki, zajęcia.
.

Numer 112………….(fragment piosenki)
Jeden, jeden, dwa
to numer sto dwanaście.
Gdy pomoc jest potrzebna,
dzwoń pod ten numer właśnie.

.
Dbam o zdrowie            …………………. I. Fabiszewska
Ruch to zdrowie, mówię wam.
Ja się na tym dobrze znam.
Skłony w przód, skłony w bok
i do przodu duży skok
.

Nasz przyjaciel jeż
Woła Zosia i Jagódka: ,”Jeżyk przyszedł do ogródka!”.
“Do ogródka, do przedszkola!”, krzyczy Stasio, woła Jola.
“Do ogródka, do przedszkola!”, woła Jola, krzyczy Staś.

Jeżu, zostań tu na dłużej, skacze jesień przez kałuże.
Może ci wiewiórka zrzuci żołędziowy kapelusik.
Może ci wiewiórka zrzuci kapelusik na ten deszcz.

Ubierzemy cię w kożuszek, by ci zimą nie zmarzł brzuszek.
A ty zagrasz nam oberka, wesołego na sopelkach.
A ty zagrasz nam oberka na sopelkach: ,”Dzyń, dzyń, dzyń.”

Jeżu, jeżu, wyjrzyj z norki, przywitają cię skowronki.
Młoda trawka nam wyrosła, a w ogródku czeka wiosna.
Młoda trawka nam wyrosła, ach, to wiosna czeka już!

Pani Jesień
Gdy jesień po lecie przychodzi,
kolory zmienia świat.
Liście złociste, czerwone,
ma kasztan, klon grab.

Refren:
Idzie Pani Jesień,
liście maluje na drzewach,
zbiera kasztany, żołędzie,
jesienne piosenki śpiewa.

W ogródku na grządkach warzywa,
owoców pełen sad.
Jabłka i gruszki, i śliwki,
w darze nam jesień da.

Refren:

Skip to content