KRASNALE

Krasnale | Jedyneczka Przedszkole nr 1 w Wyszkowie

______________________________________________________________________

________________________________________________________________________

RYTMIKA

środa 12.20-12.50

piątek 9.20-9.50

MARZEC

Tematy kompleksowe:

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE

  1. Zwierzęta sprzed milionów lat
  • Odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu, zdjęć, obrazków.
  • Wypowiada się na określony temat.
  • Wymienia nazwy wybranych dinozaurów.
  • Zauważa, którego obrazku dinozaura brakuje.
  • Rozpoznaje skamielinę za pomocą dotyku; opisuje jej kształt, fakturę.
  • Klasyfikuje sylwety dinozaurów ze względu na wielkość.
  • Liczy brakujące fragmenty obrazka; odszukuje je w naklejkach i nakleja w odpowiednie miejsca na obrazku.
  • Recytuje rymowankę o dinozaurze z różnym natężeniem głosu.
  • Wymyśla nazwy dinozaurów dodając do imion człon -zaur.
  • Określa miejsce skąd słyszy dźwięk.
  • Ogląda jaj dinozaura ulepione z plasteliny, określa, które z nich jest największe, a które najmniejsze.
  • Ogląda obrazki przedstawiające zwierzęta epoki lodowcowej; próbuje określić, jakich współcześnie żyjących zwierząt są podobne.
  • Wykonuje pracę plastyczną Wizyta w lesie jurajskim – składa elementy dinozaura w całość według instrukcji.
  1. Pogoda marcowa
  • Zna symbole pogodowe: słońca, deszczu, wiatru, śniegu.
  • Rozwiązuje zagadki.
  • Liczy w dostępnym mu zakresie.
  • Wykonuje krokusa według instrukcji N.
  • Prowadzi obserwacje przyrodnicze.
  • Wie, czego roślina potrzebuje do życia.
  • Potrafi łączyć ruch z muzyką; reaguje na ustalone sygnały muzyczne.
  • Uczestniczy w zabawach
    z piosenką Spotkanie z wiosną.
  • Uczestniczy w zabawie badawczej Co pływa? Co tonie?
  • Wymienia cechy gumowej kaczuszki.
  • Rozumie, co to znaczy ubierać się na cebulkę.
  • Wykonuje pracę plastyczną Marcowe ubrania.
  • Wyraża swoje myśli, potrzeby, przeżycia podczas kończenia zdań w rozmowach podsumowujących dany dzień i miniony tydzień
  1. Wiosno, ach to ty!
  •  Rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki przylatujące wiosną do Polski.
  • Ogląda albumy i książki o tematyce przyrodniczej.
  • Maluje farbami szablon ptaka według podanego wzoru.
  • Dostrzega rytm w ułożeniu zdjęć kwiatów: krokusów i przebiśniegów, i go kontynuuje.
  • Szereguje obrazki pod względem liczby elementów: od jednego do czterech.
  • Rysuje drogę od ogrodnika do szklarni; liczy, ile kwiatów mijał po drodze; wynik liczenia pokazuje na palcach.
  • Obserwuje otoczenie przyrodnicze; mówi o swoich spostrzeżeniach.
  • Gra na instrumencie perkusyjnych według instrukcji N.
  • Wie, jakie kolory występują w przyrodzie wiosną.
  • Wykonuje pracę plastyczną Kolory wiosny – koloruje kredkami świecowymi, maluje placem maczanym w farbie.
  1. Mamy różne charaktery
  • Kończy zdanie: Jestem szczęśliwy, gdy…
  • Stosuje określenia długi, krótki.
  • Składa obrazek z części.
  • Próbuje ocenić, czy zachowania przedstawione na zdjęciach są pozytywne czy negatywne.
  • Próbuje ocenić wypowiedzenia dotyczące zachowań pozytywnych i zachowań negatywnych za pomocą emotikona (z wesołą miną i ze smutną miną).
  • Poznaje ciastolinę wielozmysłowo (dotyku, węchu, wzroku).
  • Uczestniczy w zabawach muzycznych z piosenką Jacy jesteśmy.
  • Słucha rymowanki i naśladuje czynności, o których jest w niej mowa.
  • Wykonuje pracę plastyczną Przyjacielskie stworki.
  • Wyraża swoje myśli, potrzeby, przeżycia

      5. Wielkanoc

  • Wymienia wybrane zwyczaje wielkanocne.
  • Łączy ze sobą dwie części pocztówki pasujące do siebie.
  • Przelicza w poznanym zakresie.
  • Dostrzega rytm w ułożonych zdjęciach pisanek i go kontynuuje.
  • Uczestniczy w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
  • Uczestniczy w zabawach z piosenką Pisanki.
  • Śpiewa piosenkę Pisanki.
  • Prowadzi obserwacje hodowli rzeżuchy i owsa.
  • Uczestniczy w Zabawach z wodą; porównuje ilość wody w różnych pojemnikach.

PIOSENKI

Marzec – czarodziej,

Chodzi marzec – czarodziej,
po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus – pokus:
i już pączki na patyku
i już trawka na śnieżniku.
Och , ten marzec – czarodziej!

Chodzi marzec – czarodziej,
Po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus – pokus:
słońce rzuca swe błyskotki,
że aż mruczą bazie -kotki
Och, ten marzec -czarodziej!

Chodzi marzec – czarodziej,
po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus – pokus :
przez kałuże skaczą kaczki,
żółte kaczki – przedszkolaczki .
Och, ten marzec – czarodziej !

Kurczątka, kurczątka

Kurczątka, kurczątka w stodole były.
Malutką dziureczką powychodziły.

Widziałeś chłopczyku, widziałem panie.
Malutką dziureczką patrzyłem na nie.

Widziałaś dziewczynko, widziałam panie.
Malutką dziureczką patrzyłam na nie.

 „Wiosna”
Wiosno wiosenko gdzie jesteś powiedz nam? (x2)
Czy jesteś za górami, czy jesteś za lasami?
Wiosno wiosenko, gdzie jesteś powiedz nam?
Idę, już idę choć zimny wicher dmie. (x2)
Przynoszę promyk słonka, przynoszę śpiew skowronka
Idę, już idę choć zimny wicher dmie.

“Bal w przedszkolu”

Bal w przedszkolu dzisiaj,
wyszły z szafy misie
i proszą laleczki
do miłej poleczki.
Mała, złota trąbka
wyskoczyła z kątka,
„tru tu tu” – powiada –
„zatrąbię wam rada”.

Refren: Hopsa, hopsa, dana, dana,
zabawa udana.
Hopsa, hopsa, hola, hola,
poleczka z przedszkola.

Wesoły pajacyk,
kiedy to zobaczył,
dzwoneczkami brzęknął
i zatańczył pięknie.
Piłka w lila kratki
wyskoczyła z siatki,
„choć jestem okrągła,
tańczyć będę mogła”.

“Zimowa poleczka”

Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak

Ref: Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my

Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki
Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref: Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my właśnie my

“Babciu, droga babciu”

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My tupiemy tup-tup-tup
Teraz babciu ty to zrób!

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My klaszczemy raz dwa trzy
Teraz babciu zrób to ty.

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My skaczemy raz, dwa, trzy
Teraz babciu podskocz ty!

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My całuski damy ci,
Teraz babciu daj nam ty!

MIKOŁAJ

Dziadzio Mikołaj nocą wędruje
W okna zagląda i nasłuchuje
Gwiazdką w okna świeci
gdzie są grzeczne dzieci x2

O każdym grzecznym dziecku pamięta
Dobry dziadunio, Mikołaj Święty
Co za radość będzie,
gdy do nas przybędzie – bis

CHOINECZKI

My jesteśmy choineczki
Raz, dwa, trzy
Mamy na głowach czapeczki
Raz, dwa, trzy
Wyrosłyśmy w gęstym lesie
Raz, dwa, trzy
W którym echo głośno niesie
Raz, dwa, trzy

Teraz w rączki zaklaszczemy
Raz, dwa, trzy
I nóżkami potupiemy
Raz, dwa, trzy
Wkoło się poobracamy
Raz, dwa, trzy
I rączkami pomachamy
Raz, dwa, trzy

Śnieżek pada, słonko świeci
Raz, dwa, trzy
Podskakują w górę dzieci
Raz, dwa, trzy
Już niedługo będą święta
Raz, dwa, trzy
Buzie mamy uśmiechnięte
Raz, dwa, trzy

“DESZCZYK”

1.Kapu – kapu, pada deszcz,
strugi lecą z nieba.
A ja jednak powiem wam:
martwic się nie trzeba.
Ref.: Weź parasol zaraz do ręki,
Włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki
I wesoło ruszaj w drogę. (2×)
2. Kapu – kapu, kapu – kap,
deszczyk z nieba leci,
w kroplach deszczu, nucąc tak,
idą sobie dzieci.
Ref.: Weź parasol zaraz do ręki…
3. Kapu – kapu, pada deszcz,
wszystko mokre wkoło,
Przez kałuże sobie skacz,
śmiejąc się wesoło.

 

„Polska – moja ojczyzna” – piosenka

  1. Polska, to moja ojczyzna.

Stolicą Polski jest Warszawa.

Każdy Polak chętnie przyzna,

że jest piękna i ciekawa!

Ref.: Trzy symbole najważniejsze Polska ma:

pierwszy – to flaga biało – czerwona,

drugi – to orzeł w złote koronie,

trzeci – to hymn o wielkiej odwadze.

W tych symbolach serce Polski płonie.

W tych symbolach serce Polski płonie.

  1. Kiedyś stolicą było Gniezno,

a potem Kraków, Płock i Poznań.

Lecz niezmiennie rzeka Wisła,

płynie tu, gdzie jest nasza Polska.

 

Kolorowe listki

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają
Małe czerwone jabłuszko
Małe czerwone jabłuszko
Tańczy pod drzewem i gruszką.
Za rączki się trzymają i wkoło obracają.
Za rączki się trzymają i wkoło obracają.Małe czerwone jabłuszko
Tańczy pod drzewem i gruszką.
Jabłuszko podskakuje, a gruszka przytupuje.
Jabłuszko podskakuje, a gruszka przytupuje.Małe czerwone jabłuszko
Tańczy pod drzewem i gruszką.
W rączki klaszcze jabłuszko
razem z dojrzałą gruszką.
W rączki klaszcze jabłuszko
razem z dojrzałą gruszką.Małe czerwone jabłuszko
Tańczy pod drzewem i gruszką.
Biegną sobie dokoła, jabłuszko gruszkę woła.
Biegną sobie dokoła, jabłuszko gruszkę woła
Przedszkolaczek
Jestem sobie przedszkolaczek,
nie grymaszę i nie płaczę,
na bębenku marsza gram,
ram tam tam, ram tam tam.
Mamy tu zabawek wiele,
razem bawić się weselej,
bo kolegów dobrych mam,
ram tam tam, ram tam tam.
Mamy klocki, kredki, farby,
to są nasze wspólne skarby,
bardzo dobrze tutaj nam,
ram tam tam, ram tam tam.
Kto jest beksą i mazgajem,
ten się do nas nie nadaje,
niechaj w domu siedzi sam,
ram tam tam, ram tam tam.

 

Krasnoludki

My jesteśmy krasnoludki,
hopsa sa, hopsa sa,
pod grzybkami nasze budki,
hopsa sa, hopsa sa,
jemy mrówki, żabkie łapki,
oj tak tak, oj tak tak,
a na głowach krasne czapki,
to nasz, to nasz znak.

Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,
trutu tu, trutu tu,
gdy ktoś senny, to uśpimy,
lulu lulu lu,
gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
ajajaj, ajajaj,
to zapłacze niezabudka,
uuuuu.

My jesteśmy krasnoludki,
hopsa sa, hopsa sa,
pod grzybkami nasze budki,
hopsa sa, hopsa sa,
jemy mrówki, żabkie łapki,
oj tak tak, oj tak tak,
a na głowach krasne czapki,
to nasz, to nasz znak.

gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,
trutu tu, trutu tu,
gdy ktoś senny, to uśpimy,
lulu lulu lu,
gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
ajajaj, ajajaj,
to zapłacze niezabudka,
uuuuu.

 

WIERSZYKI

1.Przez ulice idą dzieci

gdy zielone światło świeci,

kiedy żółte się zapali

 uważają nawet mali.

Gdy zobaczysz zaś czerwone

 czekaj grzecznie na zielone.

 

2.Na chodniku przystań bokiem

Popatrz w lewo bystrym okiem,

skieruj w prawo wzrok sokoli,

znów na lewo spójrz powoli,

 jezdnia wolna więc spokojnie

 mogą przez nią przejść przechodnie.

Skip to content