KRASNALE
______________________________________________________________________
Zebranie z Rodzicami
Zapraszamy Rodziców, dzieci z grupy Krasnale
dnia 05.09.2024 (czwartek) o godz. 17.00
na zebranie organizacyjne.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc listopad
Krąg tematyczny: Pada deszcz
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- dzielenie się swoimi przeżyciami
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
- uważne słuchanie rozmówcy,
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą.
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np.: padającego deszczu.
Krąg tematyczny: Dbamy o zdrowie
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
- korzystanie z toalety.
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy,
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- powtarzanie krótkich rymowanek, przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
- wskazywanie wymienionych części ciała,
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
Krąg tematyczny: Tutaj rosły paprocie
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
- uważne słuchanie rozmówcy,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych),
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Krąg tematyczny: Urządzenia elektryczne
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- odkładanie prac na półki indywidualne,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc październik
Krąg tematyczny: Jesień w sadzie
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- korzystanie z własnych zmysłów,
- rozpoznawanie smaku,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach .
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- odpowiadanie na pytania,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowani,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku,
- rysowanie na dowolne tematy,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jesień w ogrodzie
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- korzystanie z toalety,
- rozpoznawanie smaku,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach .
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy),
- odpowiadanie na pytania,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,
- słuchanie wierszy, opowiadań odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych,
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
Krąg tematyczny (temat tygodnia): O sobie samym
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu,
- składanie ubrań przed leżakowaniem.
- nazywanie wybranych części ciała,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu,
- określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć,
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- rozpoznawanie zapisu własnego imienia.
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
- dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze,
- wskazywanie wymienionych części ciała
- nazywanie danych części ciała,
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych.
Krąg tematyczny: Moje zmysły
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- korzystanie z własnych zmysłów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach .
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych.
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
- wskazywanie wymienionych części ciała.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc wrzesień
Kręgi tematyczne:
1. W przedszkolu!
2. Droga do przedszkola
3. Nadeszła jesień
4. Co robią zwierzęta jesienią?
W przedszkolu!
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nazywanie wybranych części ciała.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach .
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- podawanie swojego imienia i nazwiska,
- poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy,
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- wprowadzenie graficznych znaków umownych, np. znaczków w szatni, oznakowania półek indywidualnych,
- rozpoznawanie zapisu własnego imienia.
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
- wskazywanie wymienionych części ciała,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Droga do przedszkola
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
- korzystanie z własnych zmysłów,
- korzystanie z toalety.
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- poznawanie zasad właściwego zachowania się w czasie korzystania ze środków transportu.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- podawanie swojego imienia i nazwiska,
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
- uważne słuchanie rozmówcy,
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni.
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
- rysowanie na dowolne tematy,
- wskazywanie wymienionych części ciała,
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko, zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
- poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej.
Nadeszła jesień
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych).
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy),
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później),
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Co robią zwierzęta jesienią?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- odkładanie prac na półki indywidualne,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych.
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
- liczenie palców, przedmiotów itp.
- pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają),
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.