Działalność programowa
“Program wychowania przedszkolnego”- Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo, wydawnictwo MAC – oddział I, II, III, V
“Dobry pomysł”- program wychowania przedszkolnego E. Janus, wydawnictwo WSiP- oddział IV
Pracujemy także metodą E. Gruszczyk – Kolczyńskiej “Dziecięca matematyka”
Dodatkowo w przedszkolu realizowane są:
Program ekologiczny
Dzięki realizacji przedsięwzięć związanych z ekologią udało się uwrażliwić dzieci na piękno otoczenia przyrodniczego oraz rozbudzić zainteresowanie problematyką jego ochrony. Cele: Zapoznawanie dzieci ze skutkami zanieczyszczeń powietrza, wody, gleby, ze skutkami nadmiernego hałasu. Dzieci poznały też celowość takich czynności jak chociażby segregowanie śmieci. Zachęcanie dzieci aby swoją wiedzę przeniosły do domów i tam też starały się przestrzegać pewnych zasad.
“Trzylatek przedszkolakiem”- program adaptacyjny
Cele: stworzenie warunków organizacyjnych, wychowawczych i edukacyjnych do właściwej adaptacji dziecka w przedszkolu czyli między innymi: -ośmielenie dzieci, budzenie wiary we własne możliwości, -zapoznanie z pomieszczeniami przedszkola, poznanie zasad bezpiecznego poruszania się i zabaw na terenie przedszkola i ogrodu, oswojenie się z przedszkolem, -wdrażanie do wspólnej zabawy, -uświadomienie dzieciom, że rodzice je kochają i zawsze zabiorą do domu.
Zajęcia logopedyczne z dziećmi mającymi wady wymowy
Cele: – kształcenie umiejętność poprawnej wymowy (sprawność narządów artykulacyjnych, umiejętność poprawnego oddychania, płynność i rytmiczność wypowiedzi doskonalenie słuchu fonematycznego). Opieką logopedyczną objęte są wszystkie dzieci wymagające pomocy logopedy. Wszystkie programy zostały zaopiniowane i zatwierdzone przez radę pedagogiczną i radę rodziców.
“Czyste powietrze wokół nas”- program profilaktyczny
(program realizowany w grupie SÓWEK)
Cele: wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy; zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń
“Wszyscy graja nikt się nie nudzi” – program edukacyjny – ma on na celu propagowanie gier planszowych jako wartościowej formy spędzania
czasu z dziećmi oraz wspierania ich rozwoju.
“Przyjaciele Zippiego” – międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci w wieku 5-8 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.
“Sensorycznie się rozwijam, bo skaczę, biegam, badam i dotykam” – Ogólnopolski program Krainy Zmysłów -głównym celem jest wsparcie rozwoju dzieci angażując ich zmysły poprzez stwarzanie wielu sytuacji w formie konstruktywnej zabawy; niezbędnych do stymulacji bazowych systemów sensorycznych, do których zaliczyć można zmysł dotyku, przedsionka i propriocepcji ale również pozostałych zmysłów (wzrok, słuch, smak, węch).
Projekty i innowacje
“Zabawa sztuką” – ogólnopolski projekt edukacyjny – celem projektu jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej, czyli między innymi wspomaganie rozwoju dzieci, rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych.
Coode week, czyli europejski tydzień kodowania to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób.